چرا چنین است
علت این سهولت تبدیل آن است که کثرت یک امری عارضی و اضافی است و حقیقت همهچیز وحدت میباشد. اگر امری اصیل و واقعی بود نمیتوانست این طور تغییر و تبدیلی در کثرت نتیجه دهد. پس میفهمیم که اصل عالم بر وحدت است و این وحدت برای انجام مأموریت و کمک به گردش کارخانۀ عالم لایتناهی و ایجاد جلوهها و تظاهرات و رنگها برای تنوع بخشیدن به سفره رنگین جهان تبدیل به کثرت میشود و هروقت لازم شود دوباره به وحدت باز میگردد و این تغییر لباس همیشه ادامه دارد. البته باید دانست که تفکیک کثرت و وحدت یک امر لفظی است والا در باطن با هم یکی هستند و اگر کثرتی هست چیزی جز جلوههای وحدت نیست کما اینکه رنگهای مختلف یک طیف در عین حال که گوناگون به نظر میرسد همان رنگ سفید است لاغیر.