سوم روح

دینامیسم آفرینش بیان یازدهم - روح و جسم و قالب مثالی(پریسپری) جسم و روح و پریسپری در همه عالم

روح قدرت و انرژی یا امر پرودگار است و تمام اجسام عالم دارای روح می‌باشد و برخلاف پندار برخی روح منحصر به بشر نیست. با این که قبلاً نیز درباره روح سخن گفته‌ام ناچارم برای روشن شدن موضوع و توضیح واضحتر سخنی به عنوان تذکر و توضیح بیان دارم:

روح است که شخصیت انسانی را از ابتدای تولد تا روز مرگ حفظ می‌نماید و فرضاً که در مدت زندگانی تغییراتی در بدن داده شود، برخی از اعضا از بین برود، برخی اعضاء شخص دیگری به انسان پیوند گردد و یا خون او را عوض کنند و خون دیگری را وارد بدن او نمایند تغییری در شخصیت وی داده نخواهد شد و این تغییرات مانند آن است که قفس حیوان یا پرنده‌ای را عوض نمایند و یا لباس کسی را تغییر دهند. به علاوه آن طور که علمای زیست‌شناسی می‌گویند سلول‌های انسان دائماً در حال تحول و تغییر است و بعد از مدت کوتاهی همه سلول‌ها عوض می‌شود و اثری از سلول‌های قبلی نیست. در این‌ صورت چه عاملی است که شخصیت و قیافه و موجودیت فردی یک انسان را حفظ می‌نماید. همان روح است.

روح در بدن و بدن در روح تأثیرات متقابل زیادی دارند که حتی در روانشناسی عملی که بحث آن درباره بقای روح به آن ترتیب که الهیون معتقدند نیست وارد شده است. این حالات و تأثیرات به‌تفصیل شرح داده است.
پس از این که جسم از حیز استفاده به این صورت که در دنیا داشت افتاد روح دیگر نمی‌تواند با آن کار کند و با این که روح سراسر عالم را فرا گرفته و جایی نیست که از آن خالی باشد از این جسم ضایع شده آن استفاده‌ای که در حالت حیات دنیائی داشت دیگر به دست نمی‌آید و به اصطلاح می‌گویند مرده است.