کامل بودن خداوند
خداوند متعال چون خودش مجموعۀ تمام عالم و بر همه احاطه دارد بایستی کامل و تمام و بدون کوچکترین نقصی باشد تا بتواند تمام امور عالم را به طرز صحیح بگرداند و به گردش اندازد و کمال او غیر از کمال یک مهندس یا یک نانوا است بلکه او باید مجموعه تمام کمالهای عالم را داشته باشد زیرا تمام عالم را به حرکت و حیات انداخته است. چون کامل است و نقص ندارد هرگز از کار نمیایستد.
هرگاه در خداوند نقصی باشد حتمی است که دیگر عالم از کار میایستد زیرا این نقص سبب میشود که به جایی برسد که به اشکال و ناتوانی برخورد و قادر به ادامۀ کار نباشد، چون میدانیم که عالم هرگز از کار نخواهد ایستاد، پس خدا هم نقصی ندارد و کامل است. استادی که عالم را به حرکت میاندازد دانش و قدرتش کامل است به این جهت است که او را استاد کامل و خالق کامل میخوانند.
دربارۀ گردش، مردمان قدیم تا حدودی مطالبی فهمیده بودند و به جای این که حقیقت را درک کنند آن را به تناسخ و برگشت انسان به دنیا تعبیر نمودند.