آقای هانری آرنولد مارتین Henry Arnold Martin 69 ساله که مقیم کشور امریکا

گلهای راهنمایی جلد اول وحدت نوین جهانی و اجمالی از هدف‌ها و مرام آن
آقای هانری آرنولد مارتین

که مقیم کشور امریکا شهرستان پریس ایالت کالیفرنیا است و دین خود را محبت و وحدت و حقیقت می‌نویسد چنین نوشته است: «شما در کوشش خود به منظور ایجاد تفاهم و بالنتیجه صلح و خوشبختی در جهان بین همه افراد بشر و همچنین محبت نسبت به تمام صور زندگی در دنیا کاری بسیار ارزنده انجام می‌دهید. همه ملّت‌های جهان از لحاظ خداوند و خلقت یکی هستند. خداوند در هر فرد بشر به نزدیکی وجود دارد تا آنجا که فرد رفتار شایسته و نیکو و محبت داشته باشد. جسم بشر درحکم معبد الهی است و در آن هنگام که فردی دست خویش می‌گسترد تا دیگری را در امور نیکو یاری بخشد در واقع این دست خداست که چنین کرده است. ما در آن زمان که از عمل نیکویی تشکر کنیم نسبت به خدای خود قدرشناسی نموده‌ایم. مظهر خداوند را در زندگی با دانش و درک وحدت حقیقت در شخص خود و خدمت به دیگران می‌توان دید. پس این خدمات پراکنده و این نیروها و دانش‌ها که ابراز می‌شود پرتوی از خداوند است.

هرکسی برای به دست آوردن چیزی بایستی چیزی بدهد. این عالم و قدرت‌های بالقوه آن چیزی است که اعطا گردیده است. نیروی خدایی بالقوه مخلوقات در مورد وجود غم و رنج طبیعی در جهان که تحت قوانین مادی است تنها با قوانین معنوی و الهی قابل حل است. هرچند که زندگی بدون وجود بشر راه خود را در عالم طی می‌کند اما بشر بدون وجود زندگی پایدار نخواهد بود. ما احتیاج داریم که قوانین عالم و امکانات زندگی را بیاموزیم. اگر چنین نکنیم همچنان رنج و پریشانی در دنیا باقی خواهد ماند درحالی که پس از کسب دانش صحیح و به کار بردن آن به طور صحیح این رنج‌ها لازم نخواهد بود. به طور مثال ما می‌توانیم سد بسازیم و جلو طغیان آب و سیل را بگیریم و آن را در فصول خشک برای زراعت خود و ایجاد نیروی برق برای مصارف نیکو به کار اندازیم.

فعلاً من خود را هنوز دانشجو می‌دانم و با همسر خود در یک پانسیون زندگی می‌کنیم و قدرت آن را نداریم که از لحاظ مادی کمک به فکر شما کنیم. من برای کسانی که مناسب باشند یادداشتی درباره کار شما به وسیله پست می‌فرستم. متأسّفم که فعلاً در این مکان کسی را نمی‌شناسم که در کار شما همگام سازم زیرا زیاد بیرون نمی‌روم و بسیاری مردم با اشتغال فکری به دین خاص خود زندگی می‌کنند و هر کسی فکر می‌کند که آنچه او دارد درست است و بس. معذلک می‌توانید به این نشانی نامه بنویسید (نشانی خود را داده است). به علت اشکالات مالی بولتن دوستی و محبت را که چاپ می‌کردم و مدتها منتشر می‌گردید اکنون نمی‌توانم ادامه دهم. همیشه آرزومند موفقیت شما در هر کار هستم.