آقای ا. ج. ماک فارلاین ـ دبیر مؤسسه «حزب پارلمانی جهانی» داندی ـ انگلستان

دینامیسم آفرینش ترجمه خلاصه ای از برخی نامه‌های واصله از نقاط مختلف جهان

انتخاب عنوانی که برای مؤسسه خود برگزیده‌اید بسیار عالی است و به‌کار بردن لفظ «یونیورسال» یا جهانی دورنمای نوع وحدتی را که مردمان هوشمند و متفکر سراسر جهان کم‌کم بدان پی‌برده‌اند خلاصه می‌کند. بلی مردمان هوشمند جهان پی برده‌اند که وحدت برای جهان کاملا واجب است اگر نوع بشر بخواهد بر اختلافات خویش فائق گردد و از نتایج نفاق آسوده شود…
ما یگانه مردمانی هستیم که می‌توانیم افراد جهان را از نتایج جنون‌آمیز امپرئالیسم نجات بخشند زیرا تنها ما هستیم که به آن سطح معنوی رسیده‌ایم که می‌توانیم از آن سطح کلیه افراد جهان را به عنوان نیروهای بشری بالقوه بدون در نظر گرفتن رنگ و طبقه و عقیده و ملیت که به علت متولد شدن دامنگیر آن ها شده است و ‌ببینیم و تلقی کنیم.

آقای ا. ج. ماک فارلاین

 خوشحالم از دانستن این مطلب که شما دست به‌کار تعلیم نوع بشر شده‌اید و به آن ها می‌آموزید که ما بایستی جهان را مثل خانه مشترک خود بنگریم و همه افراد بشر را خویشاوندان خویش بدانیم. پیشرفت منطقی این نظر معنوی در عمل موجب خواهد گردید که احتمالا یک ملت جهانی به وجود آید که در آن همه افراد آزاد خواهند بود که به هرکجای دنیا مایلند بروند و کلیه مسائل خود را با روش های صلح و سیستم پارلمانی حل نمایند یعنی به جای توسل به زور و جنگ از راه انتخاب و دادن آراء مشکلات را از بین ببرند.