آقای نیکلائی شایرمان- نویسنده و فیلسوف و بشردوست- مقیم هوستا- سوئد

دینامیسم آفرینش ترجمه خلاصه ای از برخی نامه‌های واصله از نقاط مختلف جهان

54/9/5 برادران و خواهران عزیز راه خداوند یکتای ابدی، ما از سال های 1907 تا 1914 برای وحدت جهان که نام مجله ما بود، کار می‌کردیم. من در اوکرانی متولد شده‌ام. به‌وسیله یک روشنایی باطنی روحی توانستم حقیقت و راه زندگی خود را بنگرم لذا زندگی قدیم اربابی خود را با زمین و غلام پشت سر گذاشتم و آزاد شدم و خواستم خانواده هفت نفری خویش را خودم اداره کنم و با کمک دوست قدیمی خود لئون تولستوی و ولادیمیر چرکوف، جمعیت‌ها و مراکزی در اوکرانی و قفقاز به عنوان مبنای برادری و محبت و آزادی جهانی خود تأسیس کردیم.
این «خانواده بشریت» که سازمانی نداشت متدرجاً در بسیاری کشورها بسط یافت و بسیاری مراکز وابسته در ممالک مختلف (آلمان ـ اتریش ـ هلند ـ انگلستان ـ سوئد ـ برزیل ـ آمریکای مرکزی) تشکیل شد که در برخی از آن ها من شخصاً همکاری داشتم.

آقای نیکلائی شایرمان

اکنون با داشتن 85 سال تحرک من کمتر شده و تنها سعی دارم روابط و اتحاد خود را با نهضت ها و جمعیت های هم فکری در سراسر جهان حفظ نمایم. من درباره نهضت شما در مجله جنرال ولفایر که ناشر آن آقای برت تایلور دوست مشترک ما است خواندم و من ایشان را از همان اوانی که خدمت به بشریت را آغاز نموده می‌شناسم. خیلی ممنون خواهم شد هرگاه کلیه اطلاعات درباره فعالیت خود را برای من بفرستید و امیدوارم روابط ما با یکدیگر قطع نخواهد شد و سعی خواهم کرد به هر طریقی که لازم باشد با شما همکاری نمایم. من همیشه در اختیار شما هستم و نهایت سعی خود را به جای می‌آورم تا آن جا که سنم به من اجازه می‌دهد که با شما در کسب هر اطلاعی که لازم دارید یا هرگونه خدمتی که بخواهید کمک نمایم.