همه چیز دارای روح است
حال که معلوم شد روح چیست و روح شناخته شد باید افکار غلط را درباره آن از سر به در کرد. همان طور که در ابتدای کتاب تذکر داده شد اینجا هم برای تأیید و تذکر و یادآوری میگویم که در تمام اجسام عالم اعم از آن چه حیوان و نبات و جماد و مایع و بخار و غیره مینامند امر پروردگار وجود دارد.بشری که هنوز فکرش با حکمت نوین روشن نشده تصور میکند که روح منحصر به بشر یا حیوان است چرا که لازمه وجود روح را حرکت آن هم حرکتی شبیه به حرکات بشر یا حیوانات میداند. به همین لحاظ مثلا سنگ را که فاقد آن نوع حرکت که در حیوان است میباشد خالی از روح میپندارد در صورتی که سنگ و آب و همه چیز دارای روح هستند.
(چنان که گفتیم اصراری به این که حتماً آن را روح بنامیم نداریم بلکه میتوان آن را انرژی و قدرت نیز نامید.)